Ännu en tanke om att leva livet

Jakten bort från Nomadliv fortsätter, och jag har idag hittat fram till den här (något gamla) bloggposten. Där läser jag ovanliga åsikter – långt från Lilla My – om mindfulness och Yoga etc. Att det skulle vara en verklighetsflykt, en flykt UNDAN livet. Intressant tanke, de flesta hävdar motsatsen.

yoganidrasana-yoga-sleep-pose

Jag tycker i och för sig att det ligger något i tanken, men jag tror att var sak har sin plats. Yogans, eller mindfulnesshetens tomhet kan mycket väl bli en ”flykt” från livet, men det kan för andra bli ett sätt att ta DEL av livet – Att leva fullt ut.

Har man mycket stressiga tankar, eller bara mycket tankar i allmänhet, då kan det vara skönt att bara ”stänga av” en stund. Att bara få vila i tystnad, i tomhet kan vara värdefullt och viktigt. Men som med det mesta gäller det att göra saker med måtta. Om målet med livet blir just denna tomhet, då har det nog gått för långt. Men som redskap kan det vara hjälpsamt. Tycker jag.

Men andemeningen i inlägget är att man skall ta itu med sina problem, med det som skaver. DET tycker jag är en viktig tanke, det borde fler lyssna på. Ofta går vi och drar på saker som sakta bryter ner oss, istället för att, som man säger, ta tjuren vid hornen och ta tag i problemet.

Kommentera

