Spelar det ens någon roll?

Om något spelar någon roll, det är en fråga jag ställer mig ofta. Är allt ödesbestämt, eller är vår vilja helt fri? Eller är det någonstans däremellan? Jag har svårt att svälja tanken på att allt skulle vara ödesbestämt i förväg, men samtidigt ser jag en linjär tid som en illusion skapad av någon outgrundlig anledning. Men en icke-linjär tid, betyder inte det att allt ÄR bestämt, om det går i cirklar?

Nu tror jag inte att tiden går i en (eller flera) cirklar, men det verkar vara som om folk ser de två sätten som de enda möjliga. Det gör inte jag. Tiden kanske är på ett annat sätt, mindre ”ordnad” än vad man tror. Hoppar än hit, än dit. Kanske förändras saker också, helt utan att vi märker det. Om historien förändras, då förändras vi med den. Frågan är om det då kan ske utan att vi tänker på det alls. Eller så är det parallella skeenden, eller bara olika skeenden i olika dimensioner. Parallella antyder ju att de löper sida vid sida, det kanske inte alls stämmer. Vi kanske är i en dimension där tiden rör sig i en riktning, medan det i andra dimensionen kanske rör sig på annat sätt. Eller inte alls, tiden kanske står still. Existerar tiden överallt? Jag vet inte, jag tror inte det. Jag tycker mig komma ihåg att ljustets hastighet och tiden är relaterade, och att man skulle resa i tiden om man färdades snabbare. Det antyder i sin tur en ganska relativ tid, och då borde den även kunna vara icke existerande. Men vad vet jag? Spelar det ens någon roll?

Kommentera

